![](https://static.wixstatic.com/media/11062b_40811fcc9cac4a5bbfb0d93aaa94d70df000.jpg/v1/fill/w_1920,h_1080,al_c,q_90,enc_avif,quality_auto/11062b_40811fcc9cac4a5bbfb0d93aaa94d70df000.jpg)
ניהול זמן
ניהול זמן טוב מאפשר לאדם לעבוד בצורה יעילה יותר כאשר יש מעט זמן והרבה לחץ ועבודה. ניהול זמן לא נכון יכול להוביל לפגיעה באפקטיביות בעבודה, בהגברת רמת הלחץ, החרדה ובשגרת היום יום שלנו. תהליך של תכנון נכון של הזמן, מעניק לנו שליטה ומגביר את היעילות וההספק שלנו בעבודה.
מה הייתם עושים אם הייתי אומר לכם שיש לכם 55 ימים לעשות מה שאתם רוצים!
-
חלק מכם היו מנצלים את הזמן כדי לטוס לחו"ל
-
חלק מכם היו משקיעים בתחביב
-
לומדים שפה חדשה
-
מציירים, אופים או משפצים את הדירה
ומה היה קורה אם הייתם מקבלים את 55 הימים הללו בכל שנה!!!
כמעט חודשיים של זמן לעצמכם אחת לשנה, כל חייכם!
לא תאמינו, אבל הזמן הזה קיים בחייכם, אלא שאתם פשוט מבזבזים אותו.
הימים האלה הם זמן שאתם מבזבזים מדי שנה בעצמכם. בסקר נרחב שנעשה בבריטניה נמצא שכל אדם מבזבז מדי יום 218 דקות, שמצטברות לשלוש שעות וחצי בשבוע שהן 55 ימים בשנה בעשיית כל הדברים הקטנים שלא תכנן לעשות - בהייה חסרת פשר, קריאה וכתיבה של הודעות לא חשובות, צפייה בסרטוני יוטיוב על חתולים או ארגון העטים בצורה הנדסית מעניינת.
אבל זמן הוא משאב מוגבל. לא משנה מה תעשו וכמה תהיו מוכנים לשלם, בשנה תמיד יהיו 52 שבועות. מה שכן אפשר לעשות זה לבחור באיזה אופן להעביר את הזמן שכבר יש לכם, כלומר להחליט על מה לוותר ובמה להשקיע את המשאב המוגבל הזה.
"ניהול זמן" - אסוציאציות:
אין לי זמן!!!!
אם רק היה לי עוד שבוע / יום / שעה...
טוב, נטפל בזה מחר...
אני עושה כל דבר ברגע האחרון!
היום קצר והמלאכה מרובה....
הזמן עובר כשנהנים....
לא הספקתי לעשות כלום היום...
זמן = כסף!
טופ 5 המיומנויות הנדרשות ביותר בשוק העבודה:
1. יצירתיות
2. מקצועיות
3. סתגלתנות
4. עבודת צוות
5. ניהול זמן
![1 | ניהול זמן | תהליך קבלת החלטות | דחיינות | מודל דחוף חשוב | | ניהול זמן אפקטיבי | איך מנהלים את הזמן](https://static.wixstatic.com/media/a87e40_c1d3d5bad7564a29be56231f0cb519d7~mv2.png/v1/fill/w_600,h_449,al_c,q_85,enc_avif,quality_auto/a87e40_c1d3d5bad7564a29be56231f0cb519d7~mv2.png)
![2 | ניהול זמן | תהליך קבלת החלטות | דחיינות | מודל דחוף חשוב | | ניהול זמן אפקטיבי | איך מנהלים את הזמן](https://static.wixstatic.com/media/a87e40_2ec96d43e6a544ed894265b48bb1b3d9~mv2.png/v1/fill/w_578,h_600,al_c,q_85,enc_avif,quality_auto/a87e40_2ec96d43e6a544ed894265b48bb1b3d9~mv2.png)
הרגלים של אנשים אפקטיביים סטיבן קובי
סטיבן קובי סוקר בספרו "שבעת ההרגלים של אנשים אפקטיביים מאד" מערכות לניהול זמן, ומחלק אותן לארבעה "דורות":
1. הדור הראשון
משתמש ברשימת משימות, ומתאפיין בכך שהוא מתחיל להכיר בפריטים הרבים המעמיסים על הזמן וצריכת האנרגיה.
2. הדור השני
משתמש ביומן וברשימת פגישות, ומתאפיין בהכרה בצורך לתכנן קדימה ולצפות אירועים ופעילויות בעתיד.
3. הדור השלישי
בונה נדבך נוסף על הדורות הקודמים, ומוסיף את הרעיונות של סדר עדיפויות, מטרות וערכים, ואת הצורך לבחון את סדר העדיפויות לאור הערכים והמטרות.
קובי מציין שלמרות התרומה הרבה של השיטות המבוססות על הדור השלישי, רבים החלו לחוש כי הבקרה הרבה המושגת באמצעותן על הזמן והמשאבים, באה על חשבון הצרכים האנושיים, על היכולת לפתח מערכות יחסים בעלות משמעות, ועל היכולת ליהנות מדי פעם מרגעים ספונטניים. תחושה זו גרמה לרבים להתרחק משיטות אלה לניהול זמן. לכן, מציע קובי דור רביעי של ניהול זמן אשר לפיו במקום להתמקד בזמן ובדברים שיש לעשות, להתמקד במערכות יחסים, ובדברים חשובים, תוך ניסיון להתעלם מהדברים שאינם חשובים, ולצמצם את הדברים הדחופים.
סיבות לניהול זמן לא נכון
1. תעדופים לא נכונים
-
אנו עושים דברים שאנו אוהבים לפני דברים שאיננו אוהבים
-
אנו עושים דברים מוכרים לפני דברים לא מוכרים
-
אנו עושים דברים המצריכים מעט זמן לפני דברים המצריכים הרבה זמן
-
אנו מבצעים משימות קטנות לפני גדולות
-
אנו עושים דברים דחופים לפני דברים חשובים
פתרונות:
-
בררו את מהות דחיפות המשימה האמיתית שלה! מה כל אחד מסתיר?
- קחו בחשבון זמן לבלת"מים
- בצעו האצלת סמכויות במידת הצורך
- הציבו יעד לביצוע עבור המשימות שדחיתם
- צרו רשימה של המשימות היומיות - מול מה אתם מתמודדים?
2. דחיינות
למה אנחנו דוחים דברים?
1. חוסר בערך האמיתי של המשימה
2. חסם המושלמות (פרפקציוניזם)
3. חסם המסוגלות (יכולת)
4. חוסר במודעות עצמית (הערכת יתר של המשימה)
דחיינות מובילה לוותרנות!
דחיינות מובילה לפשרנות!
דחיינות מובילה לבכיינות!
דחיינות מובילה לעצלנות!
![3 | ניהול זמן | תהליך קבלת החלטות | דחיינות | מודל דחוף חשוב | | ניהול זמן אפקטיבי | איך מנהלים את הזמן](https://static.wixstatic.com/media/a87e40_5ebdfac157b54c149695801359826f6f~mv2.png/v1/fill/w_600,h_600,al_c,q_85,enc_avif,quality_auto/a87e40_5ebdfac157b54c149695801359826f6f~mv2.png)
![4 | ניהול זמן | תהליך קבלת החלטות | דחיינות | מודל דחוף חשוב | | ניהול זמן אפקטיבי | איך מנהלים את הזמן](https://static.wixstatic.com/media/a87e40_625257cc4d5248c7915cd07f64b368df~mv2.png/v1/fill/w_600,h_450,al_c,q_85,enc_avif,quality_auto/a87e40_625257cc4d5248c7915cd07f64b368df~mv2.png)
![5 | ניהול זמן | תהליך קבלת החלטות | דחיינות | מודל דחוף חשוב | | ניהול זמן אפק](https://static.wixstatic.com/media/a87e40_34219876b4aa45efb405ad72b9b6aaf6~mv2.png/v1/fill/w_600,h_450,al_c,q_85,enc_avif,quality_auto/a87e40_34219876b4aa45efb405ad72b9b6aaf6~mv2.png)