top of page

מודל אפרת

מוזמנים לעקוב אחרי עמוד הסרטים ביוטיוב

מודל אפרת - "חשיבה חיובית מייצרת מציאות"


תשקיעו 3 דקות בלצפות בסרטון שמלמד איך חשיבה חיובית מייצרת מציאות

מבוא למודל אפרת

רקע למודל אפרת:
על פי המודל, התנהגויות של אנשים מונעות ממחשבותיהם. כלומר, כל אדם פועל ומגיב למציאות על פי מחשבותיו. לפיכך לאירוע זהה שעובר על כמה אנשים, יכולות להיות התנהגויות רבות ושונות לעיתים אפילו הפוכות


מודל אפרת ביהדות:
מודל אפרת מתבטא בכמה וכמה אמרות חז"ל כגון:

  • "הווי דן את כל האדם לכף זכות"

  • "יהי כבוד חברך חביב עליך כשלך"

  • "איזהו מכובד המכבד את הבריות"

  • "סוף מעשה במחשבה תחילה"

 
אמרות אלו לא נאמרו כלפי אנשים זרים אלא בעיקר קודם כל לנו עצמנו לעצמנו, לבני הבית ואח"כ לשאר העולם בבחינת "עניי עירך קודמים".
ההמלצה היא לפעול תמיד מתוך שיקול דעת, מתוך חשיבה אמיתית ולא חשיבה אוטומטית. בכל מצב של לחץ, חרדה, כעס, עייפות וכו', קחו נשימה עמוקה וצעד אחד או שניים אחורה.


הסבר למודל אפרת:
מודל אפרת מאפשר לחקור אירועים משמעותיים בחיינו על ידי ניתוק של המציאות מהפרשנות שיצקנו לתוכה ובחינת פרשנויות אלטרנטיביות לאותה מציאות.


מודל אפר"ת (ראשי תיבות של אירוע-פרשנות-רגש-תגובה) הוא מודל התנהגותי המתאר את התהליך המתרחש בתוך האדם מרגע חשיפתו לאירוע ועד לתגובה שלו אליו. המודל מבוסס על רעיונות מתוך גישתו של הפסיכולוג אלפרד אדלר.

למודל ארבעה שלבים, ולכל שלב מספר שאלות משלו.

שלב ראשון (א)ירוע:
מה קרה במציאות? מה הייתה השתלשלות האירועים? מהם העובדות שאי אפשר להתווכח לגביהם?

שלב שני (פ)רשנות: 
מה הפרשנות שנתתי לאירוע? מה אמרתי לעצמי במהלך, או בתום האירוע? האם האירוע היה טוב, רע או ניטראלי?

שלב שלישי (ר)גש:
איזה רגש התעורר בי בעקבות האירוע? איך הרגשתי אחריו? כמה זמן הרגשתי כך אחרי האירוע?
 
שלב רביעי (ת)גובה:
מה עשיתי בעקבות האירוע? כיצד פעלתי? איך השפיע עלי האירוע?
 
חשוב להבחין כי מקורו של הרגש הוא בפרשנות שנתתי לאירוע – ולא באירוע עצמו. הפרשנות שלי היא זו שיצרה את הרגש שלי, והוא זה שהוליד את תגובתי. לאחר שעשינו הבחנה זו, ניתן להמשיך בחקירה.
 
לאחר שרטוט ראשוני של מהלך האירועים, יש להתחיל בחקירה אחר פרשנויות אלטרנטיביות של אותו אירוע. מומלץ לנסח כמה שיותר פרשנויות אלטרנטיביות, גם אם חלקן נראות לנו "לא הגיוניות" לכאורה. לאחר שמצאנו מגוון רחב של פרשנויות לאותו האירוע, נבחין איזה רגש כל אחת מהפרשנויות הייתה מעוררת בנו, ואיזו תגובה הייתה מתעוררת בנו בעקבות אותו רגש. כך אנו יוצרים בעצם מגוון דרכים חדשות לפרש, להרגיש ולהגיב למציאות.
 
דרכים אלו הינן "אמיתיות" או "נכונות" בדיוק כמו הדרך הראשונה שבה בחרנו לראות את המציאות. כעת אנו יכולים לשנות את בחירתנו – ולבצע "טרנספורמציה" באופן שבו אנו תופסים את מה שהתרחש.

מתי נכון להשתמש במודל אפר”ת?

1. במצבים של קושי חברתי ויחסים בין אישיים

2. במצבים של קושי בתקשורת

3. כאשר מזהים מבוי סתום וכל צד לא רואה את הצד השני

שיימינג, מודל אפרת, ארוע פרשנות רגש תגובה, אך תשפטו כ"כ מהר, אימון אישי
שיימינג, מודל אפרת, ארוע פרשנות רגש תגובה, אך תשפטו כ"כ מהר, אימון אישי

תסתכלו טוב טוב בתמונה, מה הדבר הראשון שעולה לכם בראש? איזה רושם אנחנו מקבלים בצורה אוטומטית מבלי באמת לברר את האמת.

את הסיפור תרגמתי מאנגלית והתמונה היא תמונה אמיתית שצולמה בשדה תעופה בקולורדו ארה"ב. נוסע צילם תמונה שבה אישה מתבוננת בטלפון הסלולרי ואילו אנסטסיה התינוקת שלה נמצאת על שמיכה שמונחת על הרצפה....

הנוסע הגדיל לעשות והעלה את התמונה לפייסבוק וכתב "איינשטיין אמר שהוא מפחד שהטכנולוגיה תגבור על האנושיות שלנו.....אז העולם יהיה מאוכלס בדורות של אידיוטים".

בהיעדר עובדות, רקע או הסברים התמונה יוצרת רושם שלאמא פשוט לא אכפת מהתינוקת שלה ומעדיפה לבדוק את הפייסבוק מאשר להרים את התינוקת מהרצפה. 

בום! הנוסע העלה פוסט שיימינג (ביוש) מבלי באמת לבדוק את האמת, התמונה נהפכה מהר מאוד לויראלית.

פתאום האמא הייתה תחת מתקפה של מאות אלפי אנשים זרים שבאונליין שפטו אותה, תייגו אותה במילות גנאי כמו "אידיוטית", "אמא גרועה", התמונה הפכה להיות תמונת השבוע של ההורה הגרוע בעולם.....

אז מה באמת הסיפור של התמונה?

בזמן שהתמונה צולמה, הנוסעת הייתה תקועה בשדה התעופה אחרי שהטיסה שלה נדחתה כמעט ביום (20 שעות!!!) בגלל תקלה במחשב. 

אנטסטיה התינוקת הייתה בידיים של האמא כ"כ הרבה שעות והיא הסבירה "הידיים שלי כל כך כאבו שהייתי חייבת למתוח אותם". לגבי הפלאפון היא המשיכה "הייתי חייבת לתקשר עם המשפחה שלי שרצו לדעת מתי אני חוזרת, זה די הגיוני, לא?".

אבל זאת הבעיה! הגרסה של האמא לא נשמעה, אפילו שהיה לה הסבר שמתקבל על הדעת כי הנוסע לא שאל אותה....אולי את צריכה עזרה? 

הנוסע שצילם את התמונה לא שאל את רשותה, לא היה לו מושג מה האמא המותשת עברה ובטוח לא היה לו מושג שהאמא במקצועה היא אחות של ריפוי ילדים שקצת מבינה בתינוקות....

אמא של אנסטסיה נהפכה להיות ויראלית ברשת, עם מאות של הודעות שנאה מכל העולם, בעיקר מאמהות....

הנוסע הסיר לבסוף את הפוסט...איינשטיין צדק! העולם מלא באידיוטים.....
אל תשפטו כ"כ מהר, תהיו אנשים טובים לא תמיד הרושם הראשוני הוא הרושם האמיתי!

דוגמה למחשבה שלילית על פי מודל אפר"ת
אירוע:

אמא נכנסת למטבח ורואה את ילדתה עומדת לצד צלחת כשכל האוכל שלה שפוך ומפוזר.
מחשבה/פרשנות של אמא:
"היא בטח עשתה בכוונה כי לא רצתה לאכול, היא כפויית טובה, כמה טרחתי בשבילה והיא שופכת הכל בכוונה"

רגש/תגובה רגשית:
כעס, עלבון

תגובה פיזית:
צעקה על הילדה "עשית בכוונה! זה לא יפה! תתביישי לך! כפוית טובה שכמוך!!". האמא מנסה לנקות, אך, ממשיכה לכעוס ולרטון. תוך כדי כך, גם לה נופל הסמרטוט, מחליק הלכלוך ומתפזר ובעצם, איננה מצליחה לנקות באופן יעיל. היא כועסת כעת על עצמה ומשליכה את הכעס על ילדתה ומענישה אותה. סביר להניח שהעונש גם הוא שהגיע מתוך כעס וקושי, ולא מתוך שיקול דעת, היה עונש שלילי ולא מקדם.
הילדה מגיבה לאם:
הילדה נעצבת, בוכה ומנסה להגן על עצמה: זה לא אני שפכתי.. התכוונתי להניח על השולחן את הצלחת אבל החלקתי.."
כעת, האם כעוסה, מתוסכלת ומאוכזבת יותר. היא מבינה שכעסה לחינם על הילדה. היא מלאה רגשות אשמה כלפי הילדה וכעוסה על שגרמה בעצמה לכל המציאות הזו. במקום לחבק את הילדה לבדוק שלא קרה לה כלום, הענישה אותה וכעסה עליה וגרמה לה לבכות שבעתיים.. האם עייפה ממש ואיננה יודעת איך לצאת מהמצב המביך והלא נעים הזה מול הילדה… האם תודה בפניה שטעתה וכעסה עליה לחינם? או שתשלח את הילדה באיזו אמירה סתמית אחרת? ככה זה.. דבר גורר דבר.

דוגמא לתיקון מחשבה על פי מודל אפר"ת
אירוע:

אמא נכנסת למטבח ורואה את ילדתה עומדת לצד צלחת כשכל האוכל שלה שפוך ומפוזר.

פרשנות של אמא:
"היא בטח לא עשתה בכוונה. היא ילדה טובה, היא בוכה אולי נפלה מסכנה"

רגש/תגובה רגשית:
צער, חמלה ודאגה.

תגובה פיזית:
דיבור רך, חיבוק ונשיקה לילדה "וואי מה קרה לך ילדה שלי? נפלת? לא נורא שהאוכל נשפך העיקר שאת בסדר". בואי ננקה יחד בסדר?
הילדה מגיבה לאם:
מנגבת את דמעותיה וחיוך עולה על שפתיה, כן אמא החלקתי. בטח! אעזור לך לנקות".
וזהו.. האירוע מסתיים מהר, המטבח נקי ומסודר והאם והילדה שמחות ומחויכות, מלאות כוחות…

מודל אפרת | זריקת אוכל על הרצפה |

2. מודל אפרת - "אין הזדמנות שנייה לרושם ראשוני"


הסרטון המצורף מתאר סיטואציות שנראות רע בשנייה הראשונה, אנחנו כבר גיבשנו דעה מבלי לדעת את כל העובדות.

3.  מודל אפרת - למי להאמין לחבר או לכלב?

מה קורה כשבחורה צריכה לבחור בין הגרסה של הכלב המתוק לזה של החבר שלה?

4. מודל אפרת - האם הכדור שחור או לבן?

5. מודל אפרת - חתונה מזווית אחרת

6. מודל אפרת -סיפורו של בלון

לראות עד הסוף!
אני שמח לשתף סרטון מדהים על העובדה שאין הזדמנות שנעיה לרושם ראשוני

7. מודל אפרת - לעולם אל תשפטו מהר מידי

כמה פעמים אתם בטוחים שאתם הכי בסדר ו...
אני שמח לשתף סרטון מדהים עם מוסר השכל משובח שתרגמתי לעברית על הפרספקטיבה שלנו בחיים.

8. מודל אפרת - סיפורה של הפיצה

אף פעם אל תשפטו מישהו על פי הלבוש שלו

9. מודל אפרת - טייס אתיופי | רגשי נחיתות

10. מודל אפרת - לא להיחפז למסקנות

11. מודל אפרת - לא להיחפז למסקנות

12. מודל אפרת - הקול בראש

13. מודל אפרת - הכל בעיני המתבונן

14. מודל אפרת | יהודה ברקן | מוגבלות

15. מודל אפרת | אמא אני אוהב אותך

16. מודל אפר"ת - אין הזדמנות שנייה לרושם ראשוני 

 

פרסומת גאונית ומפחידה כאחת שמתארת בית אפל שצעקות נשמעות מהקומה השנייה, שום דבר לא יכין אותכם לסוף המפתיע... 
מוסר ההשכל: לא לשפוט אף אחד מבלי לדעת את כל הפרטים. חכמים אמרו פעם: "אין הזדמנות שנייה לרושם ראשוני"

bottom of page